Test Medion GoPal P4410

Planując wakacyjną samochodową eskapadę, zwykle korzystamy z tradycyjnych atlasów samochodowych. Tymczasem komputerowi „przewodnicy” oferują możliwości, jakich ich papierowi nigdy nie mieli. Jazda z systemami nawigacyjnymi to czysta przyjemność.

Medion

Dzięki nawigacji satelitarnej będziemy np. dokładnie wiedzieli, na którym konkretnie skrzyżowaniu w obcym mieście musimy skręcić, dowiemy się ile musimy przeznaczyć czasu, aby dotrzeć do celu podróży. Satelitarny przewodnik podpowie nam gdzie możemy zatankować nasz pojazd, znajdzie np. najbliższy bankomat, czy punkt informacji turystycznej. A jeśli chcemy zwiedzić po drodze okoliczne atrakcje turystyczne wystarczy tylko zaznaczyć w programie odpowiednią opcje, a wszystko to relaksując się słuchaniem puszczanej z urządzenia muzyka w formacie MP3. Z zestawów nawigacyjnych mogą korzystać nie tylko kierowcy, ale także motocykliści, rowerzyści i piesi.

Dzięki firmie Komsa Polska, która wprowadziła do swojej oferty nawigację samochodową, mogliśmy przetestować jeden z produktów firmy Medion – GoPal P4410.

Medion GoPal P4410 - Test

Zestaw zawiera:

  • System nawigacji
    – Wymiary: 130 mm x 90 mm x 21 mm
    – Waga: 210 g
    – procesor Samsung 400 Mhz (OS: Windows CE.Net 5.0),
    – zintegrowana antena GPS: SIRF-III-Chip,
    – mapy zainstalowane na karcie pamięci
    – wbudowana pamięć flash 512MB,
    – zainstalowany przewodnik (Travel Guide) ze szczegółowymi informacjami z ponad 50 atrakcji turystycznych w Europie
  • Kabel zasilania do gniazda-zapalniczki
  • Uchwyt do montażu w samochodzie: regulacje w pionie i poziomie i podstawka w formie koła, aby przykleić uchwyt na deskę rozdzielczą
  • Płyty CDs/DVDs z oprogramowaniem do systemu (GoPal Navigator me 3.0
  • CD z programami pomocniczymi do komunikacji z komputerem: Microsoft ActiveSync
  • Instrukcja obsługi i karta gwarancyjna
  • Kartę pamięci 2GB MMC/SD
  • Kabel USB
  • Antenę TMC
  • bateria litowo-jonowa (max. 4,5 godz.)
  • Dla mnie dużym minusem jest brak jakiegokolwiek etui, chociażby najprostszego, -dostarczony zestaw go nie posiadał. Jest to urządzenie przenośne, przez co często będziemy je wyciągać i zabierać ze sobą, dlatego uważam, że etui też powinno się znaleźć w komplecie.

    Medion GoPal P4410 - Test

    Po wyjęciu z pudełka urządzenie nie wywołuje jakiegoś specjalnego zachwytu, nie ma tu żadnych ekstrawaganckich kształtów i dlatego moim zdaniem w samochodzie prezentuje się dość ciekawie. Obudowę wykonano z gładkiego plastiku w kolorze czarnym z dodatkiem w postaci aluminiowej wstawki. Wszystko to wydaje się dość dobrze spasowane z obudowy po naciśnięciu nie wydobywają się żadne skrzypienia.

    Medion GoPal P4410 - Test

    Na pierwszy plan wysuwa się bardzo duży szerokokątny ekran (1) o przekątnej 4.3-cala i rozdzielczości 480×272 pikseli wyświetlający 65 tysięcy kolorów. Nad ekranem widnieje logo producenta. Pod wyświetlaczem na srebrnym pasku umieszczono wskaźnik Bluetooth (2), wskaźnik ładowania baterii (3) i mikrofon.

    Medion GoPal P4410 - Test

    Na prawym boku znajduje się przycisk Power (1) i sprzętowy przycisk (2) do wprowadzania adresu do funkcji nawigacji.

    Medion GoPal P4410 - Test

    U góry mamy gniazdo, w którym instaluje się kartę pamięci(1) SD (Secure Digital) lub MMC (MultiMediaCard).

    Medion GoPal P4410 - Test

    Na spodzie urządzenia umieszczono otwór do resetowania (1), gniazdo na słuchawki stereofoniczne (3,5 mm) (2), opcjonalnie do tego gniazda można podłączyć antenę TMC, gniazdo rozszerzeń do instalacji dodatkowych komponentów w przyszłości (3), gniazdo mini-USB do podłączania zasilania zewnętrznego i podłączenia urządzenia do komputera poprzez kabel USB (do synchronizacji danych) (4).

    Medion GoPal P4410 - Test

    Z tyłu obudowy umieszczono antenę GPS (SIRF-III), głośnik i schowek na rysik (1).

    Podczas ładowania baterii wskaźnik naładowania baterii świeci na bursztynowo. Gdy bateria jest całkowicie naładowana, wskaźnik naładowania zmienia barwę na zielono. Ładować można za pomocą kabelka zasilania od gniazda-zapalniczki samochodowej lub wykorzystać do tych celów znajdujący się także w zestawie kabel do synchronizacji danych, poprzez port USB podłączając go do domowego komputera lub laptopa. Możliwość ta może bardzo przydać się, gdy akurat nie znajdujemy się w samochodzie, a chcemy zaprogramować sobie trasę naszej podróży. Podczas ładowania można korzystać z systemu nawigacji.

    Medion GoPal P4410 - Test

    Przy pierwszym użyciu inicjalizacja odbiornika GPS trwa kilka minut. Po przeprowadzeniu pierwszej konfiguracji urządzenie znajduje się w normalnym trybie pracy. Na ekranie pokazuje się pod miłe dla oka pod względem stylistycznym oraz proste i intuicyjne menu. Ikonki są duże, łatwo w nie trafić nie tylko rysikiem, ale i palcem.

    Medion GoPal P4410 - Test

    Zacznijmy pracę z naszą nawigacją samochodową.

    Medion GoPal P4410 - Test

    W głównym menu mamy 9 ikonek. Klikamy na pierwszą u góry, która do prowadzi nas prosto do programu nawigacyjnego. Cel specjalny to nic innego, jak znane punkty POI, czyli użyteczności publicznej. By ruszyć w podróż wystarczy tylko zaprogramować trasę.

    Medion GoPal P4410 - Test

    Zaprogramowanie celu podróży jest bardzo proste i choć nie czytałem instrukcji, szybko zorientowałem się w jego funkcjach. Jeżeli chcemy szybko wyszukać konkretną ulicę, wchodząc w sekcję „Wprowadź nowy cel”, mamy możliwości dotarcia do celu na dwa sposoby. Pierwszy to wpisanie miasta i ulicy oraz numer domu. Jeżeli numer domu może być uwzględniony przy obliczaniu trasy, widoczne jest to w masce „Informacje szczegółowe”. Można nawigować bez podania nazwy ulicy do centrum miejscowości lub bez podania numeru domu do centralnego punktu ulicy. Następny to możliwość wpisania kodu pocztowego. Zarówno pierwsza, jak i druga opcja sprawdziła się dobrze. Funkcja bardzo przydatna to możliwość zaplanowania sobie punktów pośrednich w drodze do celu podróży. Dzięki tej funkcji można dokonać optymalizacji wybranej trasy w odniesieniu do całej jej długości. Opcja dostępna z menu „Planowanie Trasy” umożliwia zaprogramowanie całej trasy oraz modyfikowanie jej, gdy plany naszej wycieczki ulęgną zmianie. GoPal P4410 po zaplanowaniu trasy pozwala wywołać i wirtualnie przejechać zaplanowaną trasę przez funkcję symulacji trasy. Umożliwia włączenie automatycznego przełączenia się w tryb nocny, aby zmniejszyć natężenie podświetlenia, podczas jazdy nocą – jest to dosyć użyteczna opcja. Możemy wybrać opcje trasy np. szybka, krótka lub ekonomiczna i dla każdej opcji sprawdzić przewidywany czas przejazdu i ilość kilometrów do przejechania. Podczas prowadzenia po trasie można ręcznie zablokować odcinek trasy ze swoją aktualną pozycją. Następnie system obliczy trasę alternatywną, unikającą zablokowanego odcinka na wybranej odległości.

    W kwestii map na karcie pamięci, Medion załączył nawigację GPS z mapami 34 krajów i obsługą w 16 językach. Szczegółowe adresowe plany miast i miejscowości zawarte w MEDION GoPal P4410, przygotowane przez firmę NAVTEQ, pokrywają obszar zamieszkały przez większość mieszkańców Polski, a do tego mamy możliwość wyszukania tysięcy obiektów użyteczności publicznej (POI) w 63 kategoriach.

    Powiaty Polski pokryte w 100%:

  • Mazowieckie: Powiat Grodziski, Powiat Legionowski, Powiat Otwocki, Powiat Warszawski Zachodni, Powiat Piaseczyński, Powiat Pruszkowski, Powiat Żyrardowski, Powiat Wołominski, Powiat Pultuski, Powiat Sochaczewski, Powiat Wyszkowski, Plock;
  • Małopolskie: Powiat Krakowski, Powiat Chrzanowski, Powiat Oświecimski, Powiat Olkuski, Powiat Wadowicki, Powiat Suski, Nowy Sacz;
  • Ślaskie: Powiat Będziński, Powiat Bierunsko-Lędzinski;
  • Dolnośląskie: Powiat Oleśnicki, Powiat Trzebnicki, Powiat Wrocławski;
  • Lubuskie: Powiat Słubicki, Powiat Sulęcinski, Powiat Swiebodziński;
  • Kujawsko-Pomorskie:Powiat Bydgoski, Powiat Nakielski, Powiat Tucholski, Powiat Żninski;
  • Wielkopolskie: Powiat Kaliski, Powiat Kępinski, Powiat Ostrowski, Powiat Pleszewski, Powiat Rawicki, Kalisz;
  • Zachodnio-Pomorskie: Powiat Gryfinski, Powiat Myśliborski, Powiat Policki, Koszalin
  • Po skonfigurowaniu wszystkich parametrów naszej podróży ruszamy w drogę z nadzieją na szczęśliwe szybkie dotarcie do celu. Pamiętając o zasadzie, która jest ciągle przypominana przy okazji konfiguracji trasy – GPS jest tylko dodatkiem, pomocą w trasie, ale nie może zastępować kierowcy, który musi dostosować się do sytuacji na drodze.

    Medion GoPal P4410 - Test

    Muszę dodać parę słów o samym uchwycie, który spisuje się doskonale, jest solidnie przyklejony do szyby, a podczas jazdy, nie skacze i nie trzęsie.
    Informacje o wszelkich zmianach kierunku jazdy podawane są miłym kobiecym głosem i zawierają moim zdaniem wszystkie potrzebne informacje, by kierowca miał wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do wykonania manewru.
    Przed każdą zmianą kierunku ruchu pojazdu MEDION GoPal P4410 informuje o odległości i rodzaju manewru. Zbliżając się do miejsca kolejnego manewru usłyszymy komunikat głosowy, instruujący o tym, w którym kierunku powinniśmy podążać. Duże brawa należą się za obsługę rond. Jeśli pomylimy drogę system wytyczy nową najszybszą trasę, biorąc pod uwagę aktualną pozycję i kierunek jazdy. Na duży plus zasługuje to, że w przypadku zaniku sygnału GPS nawigator wyświetla następny manewr lub kierunek jazdy.
    Komendy głosowe oraz menu użytkownika są w języku polskim. Poziom głośności wypowiedzi lektorki możemy łatwo ustawić sobie sami.

    Medion GoPal P4410 - Test

    Medion GoPal P4410 - Test

    Medion GoPal P4410 - Test

    GoPal P4410 pozwala na oglądanie drogi w formacie 2D, strzałki i trzech wymiarach, ze znakami orientacyjnymi i krajobrazem. W czasie drogi możemy skorzystać z funkcji zoomu, służą do tego przyciski oznaczone plusem i minusem.

    Pierwszą część testu rajd po mieście powiatowym GoPal P4410 przeszedł celująco. Czas na trochę trudniejsze zadanie przejazd z jednego, średniej wielkości miasta do drugiego. Pierwsza niespodzianka: czas przejazdu określony przez urządzenie przekracza ponad dwukrotnie czas przejazdu jaki ja zazwyczaj przeznaczam na tę podróż. Po przejechaniu pierwszych kilometrów wszystko okazało się jasne nawigator kierował mnie na drogę główną, która de facto jest dużo dłuższa. Co prawda, gdybym nie znał tej krótszej drogi i tak osiągnąłbym cel, więc nie było tak najgorzej, liczy się w tym przypadku dojazd do wybranego celu. Na plus GoPal P4410 należy zaliczyć, że po kilku kilometrach urządzenie bez problemu dostosowało się do wybranej prze zemnie trasy. Kierowca korzystając z nawigacji musi myśleć i dostosować się do sytuacji. Bywa tak, ze urządzenie każe nam skręcać w jakąś drogę, w której akurat służby umieściły znak zakazu. Nie jest to błąd nawigacji często bywa, ze zmienia się organizacja ruchu ze względów na np. prowadzone remonty dróg. Jednak niezależnie od tego po kilku sekundach prowadzeni jesteśmy do wyznaczonego celu podróży.

    I ostatnie zadanie głucha prowincja, mała wioska. Tu niestety całkowity zawód – brak takowej miejscowości na mapach nawigacyjnych. Akurat to nie było dla mnie dużym zaskoczeniem, wybrałem specjalnie tę znaną mi miejscowość, by sprawdzić, jak radzi sobie GoPal P4410 właśnie w takiej sytuacji, co moim zdaniem też należy przetestować. Aby to sprawdzić, zmieniłem trasę przejazdu zahaczając po drodze o tę wioskę. Pomimo braku nazwy wioski na mapie, zaskoczyło mnie, że nazwy ulic tej wioski pojawiły się, a nawigator prowadził mnie nadal bezbłędnie do celu.

    Medion GoPal P4410 - Test

    Poza nawigacją urządzenie ma podstawowe funkcje rozrywkowe, które już są standardem w tego typu urządzeniach. Obsługa tych funkcji jest bardzo prosta. Odtwarzacz MP3, standardowy bez equalizera, pozwala na odtwarzanie plików MP3 podczas działania nawigacji. Jakość muzyki wydobywająca się z głośnika nie powala, ale w czasie długiej podróży może się przydać.

    Medion GoPal P4410 - Test

    Program Picture Viewer pozwala wyświetlać na ekranie systemu nawigacji obrazy zapisane na karcie pamięci w formacie JPG. Funkcja raczej nie przydatna w czasie podróży, ale można pochwalić się znajomym naszym zbiorem zdjęć z wycieczki. Podobnie jak odtwarzacz plików video.

    Medion GoPal P4410 - Test

    Kolejny Plus to wbudowany Bluetooth. Technologia bezprzewodowej łączności w tym zestawie służy jako zestaw głośnomówiący i umożliwia połączenia bezprzewodowe z kompatybilnymi telefonami. Zanim będziemy mogli używać systemu nawigacji jako zestawu głośnomówiącego do telefonu komórkowego Bluetooth, oba urządzenia muszą zostać ze sobą sparowane (połączone bezprzewodowo). Proces przebiega bardzo szybko i bezkonfliktowo. Rozmowy także nie sprawiały problemów, słychać było wyraźnie. Podobne zdanie na temat jakości połączenia miał adresat rozmowy.

    Muszę przyznać, że GoPal P4410 zaskoczył mnie pozytywnie. Podczas tygodniowego wnikliwego testowania, urządzenie ani razu nie „zawiesiło się”. Od pierwszego odpalenia, obsługa nawigatora nie nastręczała mi większych problemów, a to za sprawą bardzo prostego w obsłudze i intuicyjnego menu. Bardzo dobrej jakości, czytelny nawet w słonecznym dniu ekran, wyraziste kolory do tego szybkość działania i ciekawe funkcje. Poza tym prosta obsługa, szybki i wydajny procesor, błyskawiczny, solidny montaż powodują, że jest to nawigacja dla normalnego użytkownika, ale także dla zawodowych kierowców.

    Na minus zasłużył kabel, który mógłby być tak zaprojektowany (częściowo skręcany), by nie plątał się przy gałce zmiany biegów. Trochę ubogi odtwarzacz muzyczny.

    Jak prognozują analitycy popularność odbiorników do nawigacji satelitarnej będzie w najbliższych lat dynamicznie wzrastać. Jedynie w ubiegłym roku sprzedano 19,8 milionów sztuk urządzeń dedykowanych specjalnie do użytkowania w samochodzie, a już za 5 lat wartość ta ulegnie potrojeniu (65,1 milionów). W Polsce światowe tendencje docierają z pewnym opóźnieniem i dlatego można się spodziewać, że właśnie w tym momencie wkraczamy w fazę intensywnego rozwoju. Moim zdaniem swoim produktem firma Medion na naszym rynku ma szansę na wykrojenie pewnego kawałka z tego tortu.

    Moja ocena końcowa, zawiera się w zdaniu ja bym sobie Medion – GoPal P4410 kupił. Orientacyjna cena około 1400 zł.

    Andrzej Kisiała