TomTom opublikował wyniki TomTom Traffic Index 2016, corocznego raportu dotyczącego najbardziej zakorkowanych miast na świecie. Dla kierowców w Łodzi nie mamy najlepszych wiadomości, gdyż ich miasto jest liderem zarówno krajowego, jak i europejskiego rankingu. Tamtejsi zmotoryzowani mogą spodziewać się wydłużenia czasu podróży średnio o 54%, a podczas wieczornych godzin szczytu nawet o 98% w porównaniu z sytuacją, gdy na drogach nie ma zatorów. Oznacza to, że kierowcy w Łodzi spędzają w podróży dodatkowe 200 godzin w skali roku. Są jednak również pozytywne wiadomości m.in. dla Łodzi, Warszawy i Lublina, w których zaobserwowano złagodzenie zatłoczenia dróg.
TTT – Europa
Kolejne w krajowym rankingu miast są Warszawa (38%), Lublin (35%), Wrocław (35%) i Kraków (35%). To, wraz z Łodzią, pierwsza piątka najbardziej zakorkowanych aglomeracji w Polsce.
„Z punktu widzenia kierowcy kluczowe jest jak najszybsze dotarcie do celu. Stąd każde rozwiązanie umożliwiające inteligentne wyznaczanie trasy z uwzględnieniem bieżącej sytuacji na drogach, jest bardzo pożądane. TomTom dostarcza kierowcom nie tylko aktualne dane o ruchu drogowym, ale także zestawy nawigacyjne, które pełnią funkcję sprawdzonych asystentów w każdej podróży. Dobierają trasy w taki sposób, aby jak najefektywniej omijać zatłoczone drogi i szybciej docierać do celu podróży. Z nawigacją TomTom kierowca jest doskonale poinformowany o tym, co się dzieje dookoła i na całej trasie” – mówi Magdalena Marciniszyn, TomTom CE & SEE Marketing Manager.
TTT – Europa
W światowym rankingu TomTom Traffic Index 2016 uwzględniono 12 polskich miast. Mniejsze korki, w stosunku do zestawienia z 2015 r., odnotowano w ośmiu aglomeracjach (Łódź, Warszawa, Lublin, Poznań, Szczecin, Białystok, Bielsko-Biała, Katowice). W dwóch sytuacja nie uległa zmianie (Wrocław i Bydgoszcz). Większe zatłoczenie zarejestrowano w Trójmieście oraz
w Krakowie.
TTT – Świat
Korki nie muszą być traumatyczne
„Najważniejszym problemem związanym z korkami jest stres, czyli przeciążenie, wywołujące liczne, w tym negatywne emocje. Irytacja wynikająca z jazdy w korku powoduje, że zaczynamy zachowywać się nieracjonalnie. Przykładem jest trąbienie na innych. Nie sprawi ono przecież, że samochody będą poruszały się szybciej. Rozładowywanie złych emocji w sposób atawistyczny, prymitywny, przez agresję słowną, a nawet fizyczną, nie zmieni sytuacji na drodze, a jedynie przyczyni się do naszego złego samopoczucia. A przecież kierowcy mogą wpłynąć na ucywilizowanie zachowania w korkach. Jeśli będziemy dla siebie uprzejmi, to zapewnimy sobie większą wygodę psychiczną” – mówi Andrzej Markowski, psycholog ruchu drogowego.
TTT – Świat
Zmiany w globalnym rankingu miast
Zaskakującą tegoroczną wiadomością są zmiany w czołówce światowego rankingu. Stambuł, który w poprzednim zestawieniu był zdecydowanym liderem, spadł na czwarte miejsce. W tym roku pierwsza pozycja przypadła Mexico City. Kierowcy w stolicy Meksyku mogą oczekiwać wydłużenia czasu podróży średnio o 59%, a podczas wieczornych godzin szczytu nawet
o ponad 103% w porównaniu z sytuacją, gdy na drogach nie ma zatorów. Oznacza to, że kierowcy w Mexico City spędzają w podróży dodatkowe 219 godzin w skali roku.
Kolejne w światowym rankingu miast powyżej 800 tys. mieszkańców są Bangkok (57%), Stambuł (50%), Rio de Janeiro (47%) i Moskwa (44%). W pierwszej piątce najbardziej zakorkowanych miast na świecie bez względu na liczbę mieszkańców uplasowały się Mexico City (59%), Bangkok (57%), Łódź (54%), Stambuł (50%) oraz Rio de Janeiro (47%).
W raporcie TomTom Traffic Index 2016 firma TomTom udostępniła dane dotyczące poziomu zakorkowania 295 miast z 38 krajów i 6 kontynentów – od Rzymu do Rio, od Singapuru po San Francisco. TomTom wykorzystuje 14 bilionów danych, które są gromadzone przez ponad osiem lat. Jest to już piąta edycja raportu TomTom Traffic Index.
„Wiedza o tym, co dzieje się w ruchu drogowym, pozwala zracjonalizować nasze decyzje i
w sposób spokojniejszy podchodzić do różnych przeciwności losu, takich jak korek. Im więcej mamy informacji o danym zdarzeniu, tym większa jest szansa, że nie będzie ono dla nas traumatyczne” – dodaje Andrzej Markowski.
W skali globalnej poziom zakorkowania wzrasta
Zarówno z najnowszego raportu TomTom jak i poprzednich wynika, że poziom zakorkowania wzrósł o 13% w skali globalnej od 2008 roku. Z pewnością zainteresowanie budzą szokujące różnice pomiędzy kontynentami. Dla przykładu, w Ameryce Północnej poziom zakorkowania wzrósł o 17%, natomiast w Europie zwiększył się o zaledwie 2%. Może to być związane ze wzrostem gospodarczym w Ameryce Północnej i kryzysem ekonomicznym w niektórych częściach Starego Kontynentu. Wynik Europy może być spowodowany sytuacją w jej południowej części, w takich krajach jak Włochy (-7%) i Hiszpania (-13%), w których występują zmiany w natężeniu ruchu drogowego zauważalne w ostatnich ośmiu latach.
Ralf-Peter Schaefer, wiceprezes TomTom Traffic, powiedział: „TomTom Traffic Index jest opracowywany każdego roku, aby pomóc kierowcom, miastom oraz osobom zarządzającym transportem zrozumieć trendy dotyczące zakorkowania i – co najważniejsze – jak zmniejszyć poziom zatłoczenia w skali globalnej. Chcemy zwrócić wszystkim uwagę na to, w jaki sposób można skrócić czas, który tracimy codziennie w korkach i uświadomić, że każdy powinien się w takie działania zaangażować. Jeśli nawet 5% z nas zmieni swoje plany podróży, możemy poprawić czas przejazdu głównymi drogami aż o 30%. Powinniśmy wspólnie pracować nad tym, aby przeciwdziałać korkom”.
Ranking najbardziej zatłoczonych miast Polski w 2015 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – bez względu na liczbę mieszkańców):
1. |
Łódź |
54% |
6. |
Poznań |
34% |
2. |
Warszawa |
38% |
7. |
Bydgoszcz |
33% |
3. |
Lublin |
35% |
8. |
Trójmiasto: Gdańsk, Gdynia, Sopot |
28% |
4. |
Wrocław |
35% |
9. |
Szczecin |
26% |
5. |
Kraków |
35% |
10. |
Białystok |
23% |
Ranking
najbardziej zatłoczonych miast świata w 2015 r. (ogólny
dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – populacja
powyżej 800 000 mieszkańców):
1. |
Mexico City |
59% |
6. |
Bukareszt |
43% |
2. |
Bangkok |
57% |
7. |
Salvador |
43% |
3. |
Stambuł |
50% |
8. |
Recife |
43% |
4. |
Rio De Janeiro |
47% |
9. |
Chengdu |
41% |
5. |
Moskwa |
44% |
10. |
Los Angeles |
41% |
Ranking
najbardziej zatłoczonych miast świata w 2015 r. (ogólny
dzienny
poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – bez względu
na
liczbę mieszkańców):
1. |
Mexico City |
59% |
6. |
Moskwa |
44% |
2. |
Bangkok |
57% |
7. |
Bukareszt |
43% |
3. |
Łódź |
54% |
8. |
Salvador |
43% |
4. |
Stambuł |
50% |
9. |
Recife |
43% |
5. |
Rio De Janeiro |
47% |
10. |
Chengdu |
41% |
Ranking
najbardziej zatłoczonych miast Europy w 2015 r. (ogólny
dzienny
poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – populacja
powyżej 800 000 mieszkańców):
1. |
Moskwa |
44% |
6. |
Londyn |
38% |
2. |
Bukareszt |
43% |
7. |
Marsylia |
38% |
3. |
Sankt-Petersburg |
40% |
8. |
Manchester |
37% |
4. |
Warszawa |
38% |
9. |
Ateny |
36% |
5. |
Rzym |
38% |
10. |
Paryż |
36% |
Ranking
najbardziej zatłoczonych miast w Ameryce Północnej w 2015
(ogólny
dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży –
populacja powyżej 800 000 mieszkańców):
1. |
Mexico City |
59% |
6. |
Seattle |
31% |
2. |
Los Angeles |
41% |
7. |
San Jose |
30% |
3. |
San Francisco |
36% |
8. |
Honolulu |
29% |
4. |
Vancouver |
34% |
9. |
Toronto |
28% |
5. |
Nowy Jork |
33% |
10. |
Miami |
28% |
źródło: TomTom
Kan
Poznań to wiadomo. Kaponiera – inwestycja stulecia, którą nie wiadomo kiedy skończą, skrzyżowanie Dąbrowskiego/Przybyszewskiego – kolejny przykład nieudolności. No i trzecia inwestycja – obwodnica Poznania -Bałtycka. Stare nie dokończone, a nowe zaczynają i korkują Poznań koncertowo. Wstyd w takim mieście mieszkać.