REKOMENDUJ | DO ULUBIONYCH | RSS | NEWSLETTER Nick: Hasło: ZAREJESTRUJ  
 
Autor: Kan2009-03-26 17:36 | KnowHow | freeconet | voip | internet
Kan
Wykop Sledzik Google drukuj Poleć 1

Kto inwigiluje sieć VoIP?

Specjaliści z działu technicznego FreecoNet SA odnotowali w ostatnich dniach przypadki głuchych połączeń telefonicznych do użytkowników telefonii VoIP. Po głębszej analizie okazało się, że zjawisko to jest wynikiem skanowania sieci Internet, dokonywanego z jednego stałego adresu IP.

Od jednego z użytkowników FreecoNet otrzymaliśmy kilka dni temu sygnał, że zdarzają się głuche połączenia telefoniczne, szczególnie uciążliwe w nocy. Co ciekawe, połączenia te nie były widoczne w szczegółowym billingu połączeń przychodzących, a nawet nie przechodziły przez naszą platformę VoIP. Przeprowadzona przez nas analiza przyniosła zaskakujące wnioski – połączenia te pochodzą z jednego unikalnego adresu IP i kierowane są do przypadkowo wybranych użytkowników sieci Internet, korzystających z różnych operatorów VoIP. Dotarliśmy nawet do firmy, której nazwę wykorzystano w identyfikatorach w/w połączeń. Firma ta zaprzeczyła jakoby była ich inicjatorem. Poinformowała nas również, iż zwróciła się z prośba do właściciela adresu IP komputera, z którego przeprowadzane jest „skanowanie”, w celu jego pełnej identyfikacji i wyjaśnienia zaistniałej sytuacji” - mówi Łukasz Ratajczyk, Dyrektor techniczny FreecoNet.

W praktyce wygląda to w ten sposób, że z numeru IP: 69.197.156.250 generowane są pakiety SIP do poszczególnych, losowo wybranych numerów IP. Jeśli pod konkretnym numerem IP znajduje się jakieś urządzenie VoIP (bramka czy telefon IP) – telefon wówczas dzwoni, a do nadawcy pakietów SIP wraca informacja ze szczegółami zawierającymi m.in. rodzaj wykorzystywanego urządzenia VoIP. Połączenia te nie są widoczne w billingu rozmów przychodzących z tego względu, że nie są kierowane na określony numer telefonu, ale na numer IP i w ten sposób omijają też platformę VoIP.

Można się zastanawiać, czemu ma służyć takie skanowanie sieci Internet czy urządzeń VoIP? Jedna z naszych hipotez mówi, że działanie to może służyć do celów statystycznych - gromadzenia danych na temat wykorzystywanych przez użytkowników różnych operatorów telefonii internetowej, bramek VoIP czy telefonów IP. Czy tak jest w rzeczywistości – tego nie wiemy, ale pewni jesteśmy tego, że tym sposobem nie można podsłuchiwać rozmów telefonicznych, a jedynie zakłócać spokój użytkownikom telefonii VoIP. Niemniej jednak, mając na uwadze dobro naszych klientów, nadal będziemy monitorować ruch w sieci pod kątem tego typu działań” – dodaje Łukasz Ratajczyk.

Użytkownikom telefonii internetowej, specjaliści FreecoNet proponują w tej sytuacji dokonanie drobnych zmian w panelu konfiguracyjnym urządzeń VoIP. Jeśli ktoś korzysta z routera, może w ustawieniach firewalla zablokować możliwość komunikowania się z adresem IP: 69.197.156.250. Natomiast w przypadku bramek VoIP warto zmienić ustawiony automatycznie port UDP z 5060 na 5070. W efekcie powinno to spowodować, że serwer, który wykonuje połączenia na losowo wybrane numery IP, nie dodzwoni się do naszej bramki czy telefonu IP.

(ź)FreecoNet

Kan


Oceń ten artykuł w skali od 1 do 5.
Aktualna ocena: 4 (głosy: 2)
Tagi: | freeconet | voip | internet Wykop Sledzik Google drukuj Poleć 1
Komentarze: 1 | Napisz komentarz | Zobacz wszystkie komentarze na forum >>

Anonimera&orange
Niezarejestrowany




Zgłoś naruszenie
Wysłano: 2009.03.26 22:36 Odpowiedz
To PO-Matołki od Rudego inwigilują bramki ,chcą wiedziecć kto i gdzie dzwoni i o czym mówi ,to są wytyczne Tusko-Maniaka I TO JEST DOPIERO POCZĄTEK W NIEDŁUGIM CZASIE BĘDĄ INWIGILOWAĆ CAŁĄ SIEĆ . Wprowadzą zakaz uzywania P2P ,ściągania wszelkich plików i będą karać wysokimi grzywnami i PAKĄ Ciężkie czasy idą RUDY w natarciu

Napisz komentarz
Nick
  


Pogrubienie    Kursywa    Podkreślenie    Adres email    Cytat    Link    Obrazek    Film Youtube - wklej pełny link   

Wpisz kod z obrazka. Zaloguj się, żeby dodawać komentarze bez ograniczeń.
Wysłać powiadomienie email przy nowych odpowiedziach?





Ankieta
Jak oceniasz ofertę nową ofertę Plusa?

Bardzo atrakcyjna
Raczej atrakcyjna
Taka sobie
Raczej nieatrakcyjna
Zdecydowanie nieatrakcyjna
Trudno powiedzieć


WynikiAnkiety

Głosów 345
TAGI


Newsy
Artykuły
Video
Rankingi
Pliki / Download
Redakcja
Archiwum
RSS
Regulamin
Kontakt
Telefony Taryfy
Rozrywka Systemy Rynek Tablety Inne
// dodatkowy kod na dole strony (intext)