REKOMENDUJ | DO ULUBIONYCH | RSS | NEWSLETTER Nick: Hasło: ZAREJESTRUJ  
 
Autor: Kan2017-07-27 07:28 | PDA & Navi | gra | software | poradnik
Kan
Wykop Sledzik Google drukuj Poleć 0

Jak poprawić wygląd gier? Filtrowanie anizotropowe w pigułce

Jedną z bardziej popularnych metod polepszenia jakości grafiki w grach jest wygładzanie krawędzi. Istnieją jednak też inne techniki, które pozwalają polepszyć aspekt wizualny gier. Należy do nich między innymi filtrowanie anizotropowe. Wbrew obiegowej opinii jego użycie nie oznacza znaczącego spadku wydajności.


Rodzaje filtrowania

Filtrowanie anizotropowe ma na celu poprawę wyglądu tekstur znajdujących się daleko od gracza. W szczególności dotyczy to tekstur ustawionych pod ostrym kątem. Nie wyglądają one atrakcyjnie z powodu optymalizacji wydajności. Na obiekty w grze nakładane są mipmapy – duplikaty oryginalnych tekstur, renderowane w coraz niższych rozdzielczościach, w zależności od odległości obiektu od obserwatora. To zjawisko najprościej dostrzec, patrząc na podłoże – im dalej położone, tym bardziej niewyraźne.

Używanie mipmap wymaga zastosowania filtrowania w celu wyeliminowania artefaktów. Najprostsza metoda to filtrowanie dwuliniowe (bilinear filtering). Polega ona na pobraniu czterech próbek jednej mipmapy w celu obliczenia finalnego koloru teksla (piksela tekstury). Ta metoda nie wymaga dużej mocy obliczeniowej, ale zarazem nie oferuje zbyt dobrych efektów. Filtrowanie trójliniowe (trilinear filtering) jest nieco bardziej zaawansowane, gdyż próbki są pobierane z dwóch mipmap. Niestety w dalszym ciągu to co widać na ekranie pozostawia sporo do życzenia.


Filtrowanie anizotropowe (AF) oferuje najlepszą jakość obrazu. Jego algorytmy uwzględniają kierunek, z jakiego tekstura jest obserwowana, dostosowując wysokość lub szerokość mipmapy. Ponadto ta metoda filtrowania może mieć poziom od 1 do 16. Poziomy oznaczają stopień skalowania mipmap, gdzie 16 to najlepsza jakość.

Wpływ na wydajność

Platforma testowa:

  • Intel Core i7-7700K @ 5 GHz
  • 2 x 8 GB DDR4 @ 2800 MHz
  • Sapphire NITRO Radeon RX 470 8 GB
  • Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.2.1
  • Windows 7 x64 SP1


Wpływ filtrowania anizotropowego na wydajność jest nieduży. W zależności od gry, przy AF 16x liczba generowanych klatek na sekundę nie spada o więcej niż 7%, a czasami spadek to raptem 2%.

Wpływ na jakość obrazu

Kliknij, by zobaczyć porównanie
Kliknij, by zobaczyć porównanie

Aż do trybu 8x, pomiędzy każdym stopniem filtrowania anizotropowego można zauważyć różnice. Tryby 8x i 16x nie są już tak proste do rozróżnienia, gdyż już 8x oferuje bardzo dobre polepszenie ostrości tekstur.

Podsumowując

Filtrowanie anizotropowe nie odbija się w znaczący sposób na wydajności. W niektórych tytułach spadek liczby generowanych klatek na sekundę jest wręcz pomijalny. Natomiast polepszenie jakości obrazu jest znaczące. Szczególnie tekstury podłoża zyskują na ostrości. Biorąc pod uwagę wszystkie czynniki, najlepiej używać trybu 8x lub 16x.

Autor: SAPPHIRE


Oceń ten artykuł w skali od 1 do 5.
Tagi: | gra | software | poradnik Wykop Sledzik Google drukuj Poleć 0
Komentarze: 0 | Napisz komentarz | Zobacz wszystkie komentarze na forum >>


Napisz komentarz
Nick
  


Pogrubienie    Kursywa    Podkreślenie    Adres email    Cytat    Link    Obrazek    Film Youtube - wklej pełny link   

Wpisz kod z obrazka. Zaloguj się, żeby dodawać komentarze bez ograniczeń.
Wysłać powiadomienie email przy nowych odpowiedziach?




Test Hykker myTab 10 - telefon i internet 3G w jednym, czyli tablet z Biedronki
W opinii ekspertów o tabletach pojawia się całe mnóstwo głosów, że tablety się kończą, rynek kurczy, a hybrydy 2 w 1 i duże smartfony zabierają im klientów. Wszystko to jest prawdą. Sporo użytkowników jednak zostanie przy tabletach – to typowi konsumenci treści internetowej. To, co wyróżnia Hykker myTab 10 na tle konkurencji, to dwa wejścia na kartę SIM. Oznacza to, że możemy wyposażyć go w Internet, a także w funkcję telefonu.
Samsung S5570 Galaxy Mini
703
LG GT540 Swift
440
Samsung Ch@t 335
393
SonyEricsson Xperia neo V
393
Samsung GT-S5620 Monte
362
Samsung GT-C3530
281
Samsung GALAXY Y GT-S5360
279
Samsung Star II (S5260)
247
Więcej telefonów


Ankieta
Co dla Was jest najważniejsze w smartfonie?

Moc obliczeniowa i specyfikacja
System operacyjny
Aparat i multimedia
Jakość wykonania
Czas pracy na baterii
Antena i jakość rozmów
Inne czynniki


WynikiAnkiety

Głosów 3

Newsy
Artykuły
Video
Rankingi
Pliki / Download
Redakcja
Archiwum
RSS
Regulamin
Kontakt
Telefony Taryfy
Rozrywka Systemy Rynek Tablety Inne
// dodatkowy kod na dole strony (intext)