REKOMENDUJ | DO ULUBIONYCH | RSS | NEWSLETTER Nick: Hasło: ZAREJESTRUJ  
 
Autor: Kan2017-09-25 10:29 | Rozrywka | rozrywka | raport | gra | nauka
Kan
Wykop Sledzik Google drukuj Poleć 0

Gry pomagają dorosłym przyswajać wiedzę

Zdaniem ponad połowy Polaków najskuteczniej rozwijamy swoją wiedzę o finansach, gdy szukamy recepty na swoje problemy związane z pieniędzmi. Z kolei co dziesiąty respondent wskazuje, że swoją świadomość finansową buduje podczas rozwiązywania zagadek, krzyżówek czy też grając w edukacyjne gry komputerowe i planszowe – wynika z badania Ipsos dla Kapitalni.org.

Polskie i światowe badania udowadniają, że efektywność przyswajania wiedzy za pomocą gier typu „serious games” jest od kilku do kilkudziesięciu procent wyższa niż w przypadku tradycyjnych form. Gamifikacja może być odpowiedzią na niską świadomość finansową Polaków i skutecznym sposobem na zwiększanie ich wiedzy w tym zakresie.

Polacy są na ostatnim miejscu pod względem tzw. piśmienności finansowej spośród mieszkańców 30 państw objętych badaniem OECD, które sprawdzało wiedzę ekonomiczną, a także zachowania finansowe obywateli. Dodatkowo, jak pokazuje badanie Kapitalni.org, 19 proc. rodzimych konsumentów nisko ocenia swoją wiedzę z obszaru finansów, a 47 proc. twierdzi, że jej poziom jest średni. Braki w edukacji w tym zakresie są przyczyną wielu problemów, m.in. tych związanych z długami. Wiedza o finansach to pierwszy krok do zapewnienia bezpieczeństwa sobie i swojej rodzinie.

Jak uczyć, żeby robić to skutecznie?

Metod edukacji jest wiele, jednak tyko nieliczne są efektywne. Jak wynika z badania Kapitalni.org, zdaniem Polaków nauka poprzez doświadczenie to najskuteczniejszy sposób rozwijania wiedzy o finansach. Na szukanie rozwiązania konkretnych problemów związanych z własnym budżetem wskazało aż 56 proc. respondentów. Z kolei co dziesiąty odpowiedział, że efektywna edukacja to taka, która wykorzystuje zagadki, testy czy też edukacyjne gry komputerowe i planszowe. Z drugiej strony niemal połowa badanych woli tradycyjne rozwiązania i preferuje lekturę książek oraz artykułów poświęconych finansom.

Żeby efektywnie uczyć, konieczne jest zaangażowanie w pogłębianie wiedzy. Wystarczy popatrzeć, jak wiedzę zdobywają dzieci – przez metody poznawcze oraz emocje, doświadczane w trakcie wykonywania konkretnego działania – mówi Agnieszka Szczepanik, kierownik projektu Kapitalni.org. Naukowcy nazywają ten proces tzw. synpraktycznym myśleniem i uczeniem się. Zgodnie z tą teorią skuteczniej uczymy się oszczędzania, posługując się prawdziwymi pieniędzmi, niż w sytuacji, gdy zagadnienie to zostaje nam jedynie wyjaśnione.

Właśnie tego rodzaju sposób edukacji, poprzez doświadczenie, powinno się stosować w edukacji dorosłych. Skuteczna jest tylko taka forma nauki, która nie tylko dostarcza odbiorcom wiedzę w przyjaznej formie, ale także zapewnia jej weryfikację i stałe mierzenie postępów. Nasze doświadczenie z Kapitalni.org pokazuje, że internauci chętnie korzystają z indywidualnych ścieżek edukacyjnych i serii kursów, które systematyzują ich wiedzę – mówi Agnieszka Szczepanik.

Nauka poprzez grę?

Narzędziem pomocnym w efektywnej edukacji bazującej na doświadczeniu są tzw. serious games. Jest to rodzaj gier, których podstawowym celem jest nie tylko rozrywka, ale przede wszystkim edukacja. Termin ten sformułował Clark C. Abt prawie 40 lat temu. Cel edukacyjny można osiągnąć nie tylko za pomocą specjalnie zaprojektowanych gier, ponieważ ważny jest sam kontekst, w jakim będziemy je wykorzystywać. Dlatego wiele gier rozrywkowych tak naprawdę można zastosować w nauczaniu, np. do doskonalenia umiejętności myślenia strategicznego. Za przykład posłużyć może znana na całym świecie gra World of Warcraft (stworzono nawet specjalną wersję skierowaną do uczniów i szkół), a także EvE Online, pomocna w kształtowaniu umiejętności ekonomicznych.

Serious games pozwalają „doświadczyć” określonych sytuacji i tym samym wyrabiać związane z nimi umiejętności. Jest to niezwykle przydatne, ponieważ zdobycie niektórych w warunkach rzeczywistych jest czasem wręcz niemożliwe. Tego typu gry pozwalają nam sprawdzić, jak zareagujemy np. w sytuacji zamachu. To także świetne narzędzie pracy np. dla przyszłych lekarzy, którzy w ten sposób mogą nauczyć się, jak działać w sytuacji zagrożenia życia pacjenta – mówi Agnieszka Szczepanik z Kapitalni.org.

Serious games pomagają udoskonalać określone umiejętności, a także kształtować postawy społeczne. Jest to możliwe dzięki zadaniom, jakie mają do wykonania uczestnicy, czy też interaktywnym symulatorom określonych procesów, m.in. inwestycji giełdowych. Dodatkowo, gry wymagające pracy zespołowej pozwalają kształtować takie umiejętności, jak skuteczne komunikowanie się, negocjowanie, planowanie.

Z punktu widzenia efektywności przekazywania wiedzy gry typu serious games plasują się powyżej innych, tradycyjnych form używanych w nauczaniu dorosłych. Jak pokazują badania prowadzone w Polsce i na Zachodzie, skuteczność przyswajania wiedzy za pomocą tego typu narzędzi jest od kilku do kilkudziesięciu procent wyższa. Wykład czy moderowana dyskusja nie są już tak skuteczne. Oczywiście wszystko zależy od struktury grupy, indywidualnych cech uczestników, tematyki szkolenia czy stylu prowadzenia zajęć – mówi Agnieszka Szczepanik z Kapitalni.org.

Jak utrzymać motywację do nauki?

Użycie efektywnych metod nauki to jeden z kluczy do sukcesu. Istotne jest również zadbanie o wysoki poziom motywacji uczniów do dalszej edukacji. Wykorzystanie elementów grywalizacji zwiększa zaangażowanie uczestników w pogłębianie wiedzy.

Gamifikacja w edukacji opiera się na systemie pozytywnych wzmocnień, np. punktów czy ocen, które mają prowadzić do wzrostu zaangażowania w konkretne działania. To dlatego portal Kapitalni.org ma formułę gry, w której za dobre efekty nauki i wysiłek włożony w poszerzanie wiedzy, dostaje się punkty, które później można zamienić na różnego rodzaju nagrody, zarówno w świecie wirtualnym, jaki i rzeczywistym – mówi Agnieszka Szczepanik z Kapitalni.org.

Motywację do pogłębiania wiedzy wzmacnia także fakt, że narzędzie jest skrojone na miarę naszych potrzeb – a więc uczymy się tego, czego faktycznie potrzebujemy. Dobrze skonstruowany kurs wiedzy finansowej powinien być w miarę możliwości dopasowany do indywidualnych potrzeb.

Na platformie Kapitalni.org każdy nowy użytkownik jest zapraszany do wykonania Testu Osobowości Finansowej. Rozwiązując go, uzyskuje informacje o swoich silnych i słabych stronach w zarządzaniu finansami. Dzięki temu otrzymuje porady, które odpowiadają jego potrzebom i mogą przyczynić się do rozwiązania problemów – mówi Agnieszka Szczepanik.

źródło: Kapitalni.org

Kan


Oceń ten artykuł w skali od 1 do 5.
Tagi: | rozrywka | raport | gra | nauka Wykop Sledzik Google drukuj Poleć 0
Komentarze: 0 | Napisz komentarz | Zobacz wszystkie komentarze na forum >>


Napisz komentarz
Nick
  


Pogrubienie    Kursywa    Podkreślenie    Adres email    Cytat    Link    Obrazek    Film Youtube - wklej pełny link   

Wpisz kod z obrazka. Zaloguj się, żeby dodawać komentarze bez ograniczeń.
Wysłać powiadomienie email przy nowych odpowiedziach?




Test Hykker myTab 10 - telefon i internet 3G w jednym, czyli tablet z Biedronki
W opinii ekspertów o tabletach pojawia się całe mnóstwo głosów, że tablety się kończą, rynek kurczy, a hybrydy 2 w 1 i duże smartfony zabierają im klientów. Wszystko to jest prawdą. Sporo użytkowników jednak zostanie przy tabletach – to typowi konsumenci treści internetowej. To, co wyróżnia Hykker myTab 10 na tle konkurencji, to dwa wejścia na kartę SIM. Oznacza to, że możemy wyposażyć go w Internet, a także w funkcję telefonu.
Samsung S5570 Galaxy Mini
703
LG GT540 Swift
440
Samsung Ch@t 335
393
SonyEricsson Xperia neo V
393
Samsung GT-S5620 Monte
362
Samsung GT-C3530
281
Samsung GALAXY Y GT-S5360
279
Samsung Star II (S5260)
247
Więcej telefonów


Ankieta
HMD Global - Twoim zdaniem kontynuuje tradycje marki Nokia?

Tak
Tak, ale tylko trochę
Nie
Nie znam telefonów tej firmy


WynikiAnkiety

Głosów 52

Newsy
Artykuły
Video
Rankingi
Pliki / Download
Redakcja
Archiwum
RSS
Regulamin
Kontakt
Telefony Taryfy
Rozrywka Systemy Rynek Tablety Inne
// dodatkowy kod na dole strony (intext)