REKOMENDUJ | DO ULUBIONYCH | RSS | NEWSLETTER Nick: Hasło: ZAREJESTRUJ  
 
Autor: Kan2017-07-13 14:48 | Rozrywka | microsoft | gra | minecraft
Kan
Wykop Sledzik Google drukuj Poleć 0

Blok po bloku - Minecraft zmienia przestrzeń miejską na całym świecie

#MicrosoftMówi: Blok po bloku- oto inicjatywa, dzięki której Minecraft ożywia wyobraźnię lokalnych społeczności i zmienia przestrzeń miejską na całym świecie.

Minecraft to już nie tylko najpopularniejsza gra komputerowa w historii. To potężne narzędzie ożywiające wyobraźnię młodych ludzi na całym świecie. W ramach inicjatywy Block by Block blisko 100 milionów użytkowników projektuje i buduje z bloków wymarzone osiedla i okolice w cyfrowym świecie. Wiele z takich projektów trafia później do analogowej przestrzeni miejskiej. W ten sposób to, co cyfrowe, przekształca się później w to, co rzeczywiste. Bloki znane ze świata Minecrafta, stają się później realnymi, namacalnymi budynkami wpisującymi się w życie miasta i jego mieszkańców.

Minecraftomania

Choć gra Minecraft trafiła na rynek dość dawno, bo w 2009 roku, to jej popularność wcale nie słabnie. Wręcz przeciwnie – zainteresowanie, z jakim spotkała się ta gra już dawno przerosło najśmielsze oczekiwania jej twórców. Miliony ludzi z całego świata godzinami zagrywa się w Minecrafta i wspólnie stawia budynki z pozostałymi członkami społeczności w Trybie Kreatywnym.

Jednak Minecraft to coś więcej niż gra. To fenomen kulturowy, który znany jest praktycznie na każdej długości i szerokości geograficznej: od wietnamskiego Hanoi poprzez ulice Warszawy i Houston. Minecraft to przede wszystkim platforma do projektowania – tak łatwa w obsłudze, że przekształciła się w zasadzie w odrębną formę komunikacji.

Vu Bui, Chief Operating Officer w firmie Mojang – Minecraft jest językiem czysto wizualnym. Można w nim przemierzyć wzdłuż i wszerz swoje projekty czy latać nad nimi. Ludzie tworzący społeczność Minecrafta, bez względu na język, jakim się posługują, mogą zrozumieć wszystko natychmiast, bez potrzeby jakichkolwiek dodatkowych wyjaśnień. Nic nie stoi na przeszkodzie między człowiekiem (projektantem) i jego pomysłem oraz osobą, której prezentowany jest projekt. Umieszczenie bloku w grze Minecraft nie kosztuje nic. To coś w rodzaju niekończącego się ołówka z nieograniczoną gumką: można tu szkicować tyle, ile zdołamy pomyśleć. Jedyny koszt to czas – mówi o Minecrafcie Vu Bui, Chief Operating Officer w firmie Mojang i prezes zarządu inicjatywy Block by Block – Minecraft to w zasadzie trójwymiarowe LEGO. To w końcu gra polegająca na umieszczaniu i usuwaniu bloków. Wszystko dzieje się jeden po drugim przez jedną siatkę 3D i można grać przez umieszczenie bloków, zwiedzanie światów i wydobywanie więcej materiałów. Można go określić mianem "zabawy w piaskownicy”. To otwarty świat, w którym można wszystko zrobić praktycznie wszystko – dodaje Vu Bui.

Pomijając porównanie do kultowych klocków LEGO, Minecraft jest dzisiaj jednym z dominujących tematów w popkulturze. W sklepach znajdziemy całe serie plastikowych zabawek nawiązujących do bloków Minecrafta, a także plecaki, koszulki, czapki, łańcuszki itd. Wkrótce powstanie również film w Hollywood. Świat oszalał na punkcie tej gry.

Minecraft w rękach uczniów

Minecraft ma w sobie olbrzymi potencjał i walor edukacyjny. Code Builder dla Minecraft: Education Edition to nowa funkcja w grze, pozwalająca nauczycielom i uczniom na tworzenie, budowanie i odtwarzanie budowli we wciągającym świecie Minecraft. Wszystko dzięki łatwemu, wizualnemu, językowi kodowania. Edukacyjny potencjał Minecrafta nie mógł pozostać niezauważony.

Zaczęło się w 2011 rok, kiedy to Jörgen Hallström, szef szwedzkiego kierownictwa projektowania budynków, pracował nad rozwojem zrównoważonych środowisk miejskich w projektach mieszkaniowych dla imigrantów, zlokalizowanych niedaleko Sztokholmu. Szwecja ma długą historię demokratycznych procesów planowania społecznościowego. Jörgen Hallström miał trudności z zaangażowaniem lokalnej młodzieży w proces planowania, mimo że korzystała ona z wielu przestrzeni publicznych. Hallström szukał rozwiązania pozwalającego zmienić tę sytuację. Wszystko zmieniło się w momencie, w którym Hallström porozmawiał ze swoim 11-letnim synem, który zasugerował mu, że być może Minecraft byłby dobrym sposobem na to, aby dzieci zgłaszały swoje pomysły na przeprojektowanie przestrzeni miejskiej.

Po tej inspirującej wskazówce Jörgen Hallström skontaktował się z Markusem Perssonem – pomysłodawcą Minecrafta – i za jego przyzwoleniem, rozpoczął kilka pilotażowych projektów w Sztokholmie. Wstępnie w Minecraft przygotowano trójwymiarowe modele dzielnic, a podczas warsztatów prowadzonych przez młodzież, pozostali partnerzy lokalni dodali również własne pomysły na rozwinięcie przestrzeni publicznej. Nawet te osoby, które wcześniej nie zetknęły się z Minecraftem lub miały ograniczone doświadczenie w grach komputerowych, mogły nauczyć się tworzyć projekty z bardzo mało czasu na inwestycje.

Stare porzekadło biznesowe brzmi: „act local – think global”. Powodzenie pilotażowych projektów w Szwecji dało zielone światło na szersze wykorzystanie

Ta sytuacja stała się impulsem do powołania globalnej inicjatywy Block by Block, będącej rozwinięciem znanej wcześniej Mina Kvarter, wspólnego pomysłu firm Mojang AB (szwedzkiego producenta gier komputerowych) oraz Svensk Byggtjänst (szwedzkiej firmy budowlanej). Mina Kvarter umożliwiała projektowanie osiedli w grze Minecraft i szybko spotkała się z ciepłym przyjęciem – nie tylko na szwedzkim rynku. O inicjatywie dowiedział się bowiem Program Narodów Zjednoczonych ds. Osiedli Ludzkich, czyli UN Habitat. Reprezentanci tej jednostki podsunęli szwedzkiemu deweloperowi gier pomysł, aby rozszerzyć program na uczącą się młodzież i studentów na całym świecie, zachęcając ich w ten sposób do projektowania osiedli w Minecrafcie. Tak powstał Block by Block. A jakie są jego efekty?


Świat według Minecrafta

Wczesną wiosną tego roku, na obrzeżach Hanoi w Wietnamie, 45 uczennic w wieku 15 i 16 lat weszło do pokoju komputerowego w North Thanglong Economic & Technical, szkole o profilu ekonomiczno-technicznym. Przed uczennicami postawiono jedno zadanie: cały dzień wspólnego grania w Minecrafta. Razem zbudowały modele 3D, które ukazały najciemniejsze zakątki ich sąsiedztwa w innym wymiarze: jako bardziej bezpieczne, funkcjonalne i przede wszystkim – piękniejsze miejsca dla nich oraz ich rodzin. Nie było to jednak tylko czcze ćwiczenie wyobraźni. Uczennice biorące udział projekcie stały się członkiniami szerszego programu Block by Block, którego celem jest wykorzystanie mocy gry Minecraft do poprawy jakości życia w przestrzeni publicznej na całym świecie. Do zaprojektowania jej tak, jak chcieliby tego jej mieszkańcy.

Pierwsze kroki inicjatywa Block by Block stawiała w Nairobi, w Kenii. Po pilotażowym projekcie na polu sportowym Silanga, punkt ciężkości został przesunięty do miejscowości Dandora – niegdyś dobrze zaplanowanego obszaru, który w ciągu kilku lat mocno podupadł i zaczął przypominać slumsy. Obecnie Dandora zmaga się z przestępczością, jest także największym składowiskiem śmieci w Afryce Wschodniej. Młodzi mieszkańcy Dandory zyskali jednak możliwość przeprojektowania swojego miejsca na ziemi w Minecraft. Blok po bloku – skonstruowali obszar, o którym marzą.

Projektowanie w Minecraft umożliwiło ludziom w Dandorze poznanie zalet różnych rozwiązań projektowych i wizualizowanie ich pomysłów. Zachęciło to także ludzi do szerszego zrozumienia środowiska miejskiego, publicznego zabierania głosu w swoich sprawach, większego zaufania do swoich pomysłów. Poprawiło to ich relacje ze środowiskiem i społecznościami, w których żyją. Wielu uczestników miało okazję po raz pierwszy wyrazić publicznie opinie na temat lokalnych kwestii – mówi Pontus Westerberg, koordynator akcji Block by Block – Znaleźliśmy w końcu język, który dzieci lubią i rozumieją, a przede wszystkim – potrafią wykorzystywać. To niezwykle ważne, są w większości jako dorośli w mieście. Minecraft to nie tylko gra. To narzędzie służące budowaniu lepszych miast, osiedli i społeczności o lepiej zrównoważonych szansach – dodaje Pontus Westerberg.

Minecraft ma również realny wpływ na – nomen omen – budowanie osobistych relacji i więzi między ludźmi.

Zacząłem grać w Minecraft z moim autystycznym synem w 2013 roku. Często określam ten moment jako przebłysk światła dla niego. Natychmiast zareagował na to przedziwne, niesamowite miejsce, gdzie może budować, odkrywać i być twórczym w bezpiecznym środowisku. Przez jakiś czas mógł z nami rozmawiać na okrągło tylko o tym. To była pierwsza rzecz, o której mówił z pasją. Ta gra naprawdę zmieniła nasze życie – mówi Keith Stuart, brytyjski dziennikarz i autor bestsellera "A Boy Made of Blocks”.

Miliony ludzi każdego dnia konstruują, blok po bloku, swój własny świat. Zastanawiają się nad swoim otoczeniem i nad tym, jak można by je zmienić, by stało się lepszy, miejscem do życia. Budują z bloków Minecrafta świat taki, jakim chcieliby go widzieć. W jakim chcieliby mieszkać. I być może właśnie to jest najważniejszą funkcją tej gry, która dzięki temu jest czymś znacznie więcej, niż po prostu kolejną grą.

Tekst powstał na podstawie wpisu Thomasa Kohnstamma "Block Party – Minecraft is helping communities builld thriving new public spaces around the World, block by block”

źródlo: Microsoft

Kan


Oceń ten artykuł w skali od 1 do 5.
Aktualna ocena: 5 (głosy: 1)
Tagi: | microsoft | gra | minecraft Wykop Sledzik Google drukuj Poleć 0
Komentarze: 0 | Napisz komentarz | Zobacz wszystkie komentarze na forum >>


Napisz komentarz
Nick
  


Pogrubienie    Kursywa    Podkreślenie    Adres email    Cytat    Link    Obrazek    Film Youtube - wklej pełny link   

Wpisz kod z obrazka. Zaloguj się, żeby dodawać komentarze bez ograniczeń.
Wysłać powiadomienie email przy nowych odpowiedziach?






Ankieta
Czy w Polsce mamy roaming w UE według zasady RLAH (jak w kraju)?

Tak
Nie
Inne
A o co chodzi


WynikiAnkiety

Głosów 792

Newsy
Artykuły
Video
Rankingi
Pliki / Download
Redakcja
Archiwum
RSS
Regulamin
Kontakt
Telefony Taryfy
Rozrywka Systemy Rynek Tablety Inne
// dodatkowy kod na dole strony (intext)